DRUKUJ
2019-01-03

Przyjmowanie i załatwianie spraw

Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Kolnie, zwana jest dalej Stacją. Stacja podejmuje działania z urzędu lub na żądanie strony.

Stacja działa jako organ I  instancji.

Obywatel posiada kilka możliwości wszczęcia sprawy:

·         poprzez dostarczenie wniosku (sprawy) na piśmie lub przekazanie sprawy ustnie do protokołu;

·         poprzez przesłanie pisma pocztą lub faksem;

·         poprzez przesłanie pisma pocztą elektroniczną;

·         telefonicznie w pewnym zakresie, np. skarga, doniesienie.

W każdym przypadku  następuje rejestracja sprawy w systemie EZD i skierowana ona zostaje do załatwienia przez odpowiednie komórki organizacyjne lub samodzielne stanowiska zgodnie z ich kompetencją. Zasady obiegu dokumentacji w Stacji reguluje Instrukcja Kancelaryjna.

Sprawy załatwiane są niezwłocznie, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od złożenia przez stronę wniosku, z zachowaniem wymogów Kodeksu postępowania administracyjnego i z zachowaniem kolejności wpływu. W przypadku ewentualnych opóźnień powiadamia się wnioskodawcę o powodach opóźnienia i terminie ostatecznego załatwienia jego sprawy.

Większość spraw podejmowanych jest z urzędu, w ramach prowadzonej przez poszczególne komórki organizacyjne Stacji działalności kontrolnej i postępowania pokontrolnego, w trybie postępowania administracyjnego i postępowania egzekucyjnego.

Działalność kontrolna jest planowana na dany rok kalendarzowy.

Plany kontroli opracowywane są przez kierowników komórek organizacyjnych i zatwierdzane przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolnie.

Kontroli może dokonywać pracownik Stacji posiadający ważną legitymację służbową i upoważnienie  Państwowego Powiatowego  Inspektora Sanitarnego w Kolnie zgodnie z obowiązującymi wymaganiami.

Wyniki z przeprowadzonej kontroli ujmowane są w protokole z kontroli, który jest sporządzany w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach i podpisywany przez osobę kontrolującą i kontrolowaną. Jeden egzemplarz protokołu przechowywany jest w dokumentacji komórki kontrolującej, a drugi zostawiany jest upoważnionej osobie
w kontrolowanym obiekcie.

W przypadku stwierdzonych naruszeń wymagań higieniczno-sanitarnych pracownik wykonujący czynności kontrolne i posiadający ważne upoważnienie Państwowego Powiatowego  Inspektora Sanitarnego w Kolnie ma prawo nałożyć kontrolowanemu grzywnę w postaci mandatu karnego kredytowanego, zgodnie  z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 października 2002r. w sprawie nadania funkcjonariuszom organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego [Dz.U. z 2014 r. po.282] .

Osobie kontrolowanej przysługuje określony w protokole termin na wniesienie do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolnie pisemnych wyjaśnień do ustaleń zawartych w protokole. W uzasadnionych przypadkach jest możliwość nanoszenia poprawek i uzupełnień do protokołu kontroli. Poprawki i uzupełnienia nanoszone są wyłącznie przez osobę, która sporządziła dany protokół oraz parafowane przez nią i osobę, w obecności której przeprowadzono daną kontrolę.

W razie stwierdzenia naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych,  Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolnie nakazuje, w drodze decyzji, usunięcie w ustalonym terminie stwierdzonych uchybień.

Jeżeli naruszenie wymagań, o których mowa wyżej spowodowało bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzi,  Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kolnie  nakazuje unieruchomienie zakładu pracy lub jego części (stanowiska pracy, maszyny lub innego urządzenia), zamknięcie obiektu użyteczności publicznej, wyłączenie z eksploatacji środka transportu, wycofanie z obrotu środka spożywczego, przedmiotu użytku, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, kosmetyku lub innego wyrobu mogącego mieć wpływ na zdrowie ludzi albo podjęcie lub zaprzestanie innych działań. Decyzje w tych sprawach  podlegają  natychmiastowemu  wykonaniu.

Każdy obywatel lub strona maprawo składania skargi na wykonywane przez  pracowników PSSE działania kontrolne do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolnie:

·         bezpośrednio do Państwowego  Inspektora Sanitarnego w Kolnie, w dniach i godzinach wyznaczonych do przyjmowania skarg i wniosków:

poniedziałek w godz. 13:00 - 16:05,

·         pośrednio przez złożenie skargi na piśmie w sekretariacie lub wniesienie ustnie do protokołu sporządzonego przez pracownika merytorycznego Stacji upoważnionego do przyjmowania i rejestrowania wpływających skarg

dni robocze w godz.7:30 - 15:05.

Postępowanie wyjaśniające w obszarze danej skargi prowadzi wyznaczona osoba przez  Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kolnie .

Zapewnia się właściwy tryb rozpatrywania skarg zgodny z Kodeksem postępowania administracyjnego i procedurą systemu jakości nr PSJ-04 dotyczącą postępowania z odwołaniami i skargami.

Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrzenia.

Komórki organizacyjne Stacji przyjmują do załatwienia sygnały dotyczące niewłaściwego stanu sanitarno-higienicznego obiektów użyteczności publicznej, obiektów produkujących żywność, obiektów obrotu żywnością, obiektów produkcji i obrotu przedmiotami użytku, skargi dotyczące niewłaściwych warunków zdrowotnych środowiska pracy.